با استرس بارداری برای همیشه خدافظی کنید!

استرس بارداری

با استرس بارداری برای همیشه خدافظی کنید! | بارداری دوران شیرینی است. هیجان انتظار برای رسیدن یک نوزاد کوچک بسیار دلچسب است و البته همین هیجان گاهی باعث استرس و نگرانی مادران باردار هم می‌شود و در کنار اینها ممکن است ذهن شما درگیر نگرانی‌های مالی، عدم ثبات احساسات، آماده کردن اتاقی برای کودک و مشکلات ریز و درشت دیگر شود. کاهش استرس در دوران بارداری می‌تواند به شما کمک کند از این تجربهٔ خاص لذت بیشتری ببرید. امروز با هم ۱۱ نکته یاد می‌گیریم که باعث می‌شوند در دوران بارداری نگرانی‌هایتان را فراموش کنید. پس ورق بزنید.

۱. برای کودکتان نامه بنویسید

نامه نوشتن برای کودکی که هنوز به دنیا نیامده باعث آرامش و راحتی خیال بسیاری از خانم‌ها می‌شود. هم می‌توانید این نامه‌ها را برای نشان دادن به نوزاد نگه دارید و هم می‌توانید آنها را دور بیندازید. همه چیز به خودتان بستگی دارد. برای راحت شدن از دست احساساتی که درون شما تلنبار شده‌اند نوشتن نامه راه فوق‌العاده‌ای است و این کار همچنین به کاهش استرس کمک می‌کند.

۲. بخندید

خندیدن روش فوق‌العاده‌ای برای کاهش استرس در دوران بارداری است. خندیدن برخی ترکیبات شیمیایی را در مغز آزاد می‌کند که حال و هوای شما را بهبود می‌بخشد و کمکتان می‌کند حس بهتری داشته باشید. در یک غروب آرام به تماشای فیلم‌هایی بنشینید که باعث خندهٔ شما می‌شوند. حواستان به اتفاقات بامزه‌ای هم باشد که اطراف شما می‌افتند. یادتان باشد که خندیدن باعث شادتر شدن شما و آرامشتان می‌شود.

۳. با دوستانتان دیدار کنید

رویارویی با بارداری و مسئولیت‌های روزانه‌ای که در پی دارد می‌تواند موجب دستپاچگی و نگرانی شما شود. دومین راه برای کم کردن استرس در دوران حاملگی این است که معاشرت بیشتری با دیگران داشته باشید. از دوستان یا اعضای خانوادهٔ خود بخواهید که به خانهٔ شما بیایند. دوستان می‌توانند در انجام کارهای روزمره به شما کمک کنند یا درحالی‌که به کارها رسیدگی می‌کنید با شما صحبت کنند. ملاقات با دیگران باعث می‌شود نیاز شما به حمایت، معاشرت، گفت‌وگو و خنده برآورده شود. دوستان و خانواده می‌توانند پیش و پس از تولد نوزاد شبکهٔ حمایتی شگفت‌انگیزی تشکیل دهند.

۴. قدم بزنید

پیاده‌روی یکی از تمرینات ورزشی مجاز در دوران بارداری است اما با پزشکتان در این‌باره مشورت کنید. یک پیاده‌روی سریع در آغاز روز، یا پیش از رفتن به سر کار، به شما امکان می‌دهد با ذهنی باز برای روزی که در پیش دارید برنامه‌ریزی کنید. بعد از پیاده‌روی انرژی بیشتری حس خواهید کرد و استرس شما کم خواهد شد. پیاده‌روی در ظهر یا پیش از شام نیز می‌تواند مفید باشد اما از پیاده‌روی پیش از زمان خواب پرهیز کنید، زیرا ممکن است خواب را از سر شما بپراند.

۵. خاطراتتان را بنویسید

درست کردن یک وقایع‌نگاری از دوران بارداری برای بسیاری از خانم‌ها جذاب و مفید است. برای این کار لازم نیست حتماً نویسندهٔ حرفه‌ای باشید. تنها کافی است یک دفترچهٔ زیبا تهیه و روزی یک بار تفکرات و احساساتتان را داخل آن یادداشت کنید. اگر چیزی برای نوشتن به ذهنتان نمی‌رسد، دفترچه را مدتی کنار بگذارید و چند ساعت بعد دوباره به سراغ آن بروید. درست کردن یک وقایع‌نگاری از دوران بارداری به آرامش یافتن شما کمک می‌کند و بعدها نیز می‌توانید آن را به کودکتان نشان بدهید.

۶. آب بنوشید

آب به بدن ما کمک می‌کند که سالم بماند. در دوران بارداری ممکن است بدن شما به دلیل مریضی یا کم‌اشتهایی دچار کم‌آبی شود. نوشیدن آب به کاهش استرس کمک می‌کند، زیرا بدن شما شاداب و تازه خواهد شد. مصرف آب همچنین می‌تواند برخی مواد سمی ایجادشده به دلیل اضطراب را از بدن شما خارج کند. پیشنهاد می‌شود خانم‌های باردار روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشند.

۷. استراحت کنید

بدن شما در حال تغییر و جنین درون بدن در حال رشد است. بنابراین در دوران بارداری نیاز به انرژی مضاعفی خواهید داشت. اگر برایتان امکان‌پذیر است، در میانهٔ روز بین نیم ساعت تا یک ساعت دراز بکشید و استراحت کنید. اگر سر کار می‌روید، بد نیست هنگام رسیدن به خانه ۳۰ دقیقه استراحت کنید. این کار به بدن شما امکان می‌دهد که انرژی صرف‌شده برای کار کردن را بازیابی کند. اگر حتی خوابتان نمی‌برد، کافی است ۳۰ دقیقه دراز بکشید و به بدنتان استراحت بدهید.

۸. برای کارهای خانه کمک بگیرید

خیلی از اوقات افراد بابت حجم کارهایی که روزانه باید در خانه انجام بگیرد نگران می‌شوند. برای انجام کارهای خانه در دوران بارداری از دیگران کمک بگیرید تا استرس شما نیز کاهش پیدا کند. کمک گرفتن در انجام کارهای خانه روش مناسبی برای کاهش استرس است، زیرا با باردار شدن دیگر قادر به انجام بسیاری از کارها نیستید؛ به عنوان مثال بردن زباله‌ها، تمیز کردن یا جارو کشیدن خانه ممکن است برایتان دشوار یا خطرناک باشد، پس یک جلسهٔ خانوادگی تشکیل بدهید و از افرادی که در خانه هستند کمک بگیرید.

۹. از پاشویه استفاده کنید

اگر یک روز طولانی را پشت سر گذاشته‌اید و خسته هستید، پاشویه کردن می‌تواند احساس بی‌نظیری به شما منتقل کند. در دوران بارداری اغلب به دلیل افزایش وزن ممکن است پاهایتان متورم یا دردناک شوند. برای پاشویه می‌توانید یک تشت بزرگ یا سطل کم‌عمق بردارید و کمی آب ولرم درون آن بریزید. با آرامش روی صندلی بنشینید و پاهایتان را بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درون آب قرار دهید.

۱۰. به سالن زیبایی بروید

برای شستن و تغییر مدل موهایتان از یک سالن زیبایی یا آرایشگاه وقت بگیرید. تلاش کنید، اگر امکانش فراهم است، در ساعات اولیهٔ شروع به کارشان مراجعه کنید تا بوی حالت‌دهندهٔ مو، شامپو و دیگر ترکیبات شیمیایی چندان آزاردهنده و خطرناک نباشد. اگر به آرایشگر اطلاع بدهید باردار هستید، ممکن است موقعیت مناسب و ایمنی برای شما تدارک ببیند. بهتر است در دوران بارداری کمی به خودتان برسید.

۱۱. خانه را مرتب کنید

شاید باورتان نشود، اما مرتب کردن وسایل شیوهٔ فوق‌العاده‌ای برای کاهش استرس در دوران بارداری است. از طرفی توجه کنید که برای استقبال از نوزاد باید کارهای زیادی انجام داد. می‌توانید فهرست‌های کوچکی از کارهایی که باید انجام شوند درست کنید و هر بار سراغ یکی از آنها بروید. می‌توانید به جای اینکه تمام کارها را یک‌دفعه انجام بدهید هر روز تنها یک فهرست را انتخاب کنید.

این مطلب را برای دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر الهه زارعان

متخصص و جراح زنان و زایمان – فلوشیپ پریناتولوژی

دانشیار دانشکده پزشکی

عضو بنیاد FMF

جهت کسب اطلاعات تماس لطفا کلیک کنید

سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها و نظرات برای خانم دکتر ارسال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *